2016. szeptember 8., csütörtök

A rendrakás művészete

A brightside.me oldalán találtam ezt a cikket Marie Kondo könyvéről - Rend a lelke mindennek - A varázslatos japán módszer, amellyel örökre száműzheted a rendetlenséget az otthonodból - Az ismertetett módszer nagyon nagy segítségnek bizonyult (főleg az első lépés), és szeretném veletek is megosztani a "tanultakat".

  

"1. lépés: A felesleges dolgok kidobása"

 

"Örömet okoz ez nekem?"


"Egyszerűbb megszabadulni azoktól a holmiktól, amik már nem használhatók (eltörtek, elkoptak, kimentek a divatból) Van viszont rengeteg olyan dolog, amire valójában nincs szükségünk, mégsem tudunk megválni tőle.

A legjobb módja a selejtezésnek, ha minden tárgyat egyesével a kezünkbe fogunk, és megkérdezzük magunktól: "Örömömet okoz ez nekem?" Csak akkor tartsuk meg, ha a válazunk igen." 

Ez a módszer tényleg hatásos. Mivel egy igazi "gyűjtögető" típus vagyok folyamatosan halmozom fel az olyan dolgokat, amik "egyszer még jók lesznek valamire". Az eredmény az, hogy olyan tárgyakkal vagyok körülvéve, amiet nem is szeretek és szükségem sincs rájuk. A fent leírt egyszerű kérdéssel végre el tudom dönteni, hogy mik azok a tárgyak, amiket tényleg érdemes megtartani.


"Kategóriánként haladjunk"


"Ahelyett, hogy szobánként haladnánk, kategóriánként selejtezzük ki a dolgainkat.

Kezdjük a procedúrát az egyszerűbb elemekkel: ruhák, könyvek, papírok, stb., és hagyjuk a végére az szentimentális, emlékekkel teli tárgyakat."

Ezt a tippet még nem próbáltam ki, mert mostanában nincs ennyi szabadidőm.


"Ne engedd belefolyni a családod"


Én személy szerint amikor bizonytalankodom, hogy megtartsak-e valamit, hajlamos vagyok kikérni valamelyik családtagom véleményét. Ha ilyenkor azt válaszolják: "Nekem tetszik, szerintem tartsd meg!", akkor valószínűleg meg fogok hagyni olyan tárgyakat is, amikre nincsen szükségem. Konklúzió: Saját magunknak selejtezzünk, ne másoknak!


 "Ne tegyük félre a kiselejtezett ruhákat otthoni viseletnek."


"Azokban a ruhákban, amiket nem szeretünk otthon sem fogjuk jól érezni magunkat."

Régebben én is félretettem a "nem-szeretem" ruhákat otthonra, de igazából alig hordtam őket. Mostanában csak olyan ruhákat választok szabadidős viseletnek, amik kényelmesek, és amikben jól érzem magam.


"Váljunk meg a haszontalan szuvenírektől"


"Képtelen vagy kidobni az ajándékokat, amiket a szeretteidtől kaptál? Mindenkinek ismerős a helyzet.

"Az ajándék fő célja, hogy átadják. Az ajándékok nem 'tárgyak', hanem érzelmeink kifejezésének eszközei."

— mondja Marie. Ha ebből a szemszögből nézed a dolgokat, nem kell, hogy bűntodatod legyen, amiért kidobod valaki ajándékát. Egyszerűen csak adj hálát az örömért, amit akkor éreztél, amikor megkaptad az ajándékot."

Még nem kezdtem el ezt az egyébként nehéznek ígérkező feladatot. Ha mégsem lesz szívem megválni a régi emlékektől, akkor majd egyszerűen beleteszem azokat egy nagy dobozba, és félrerakom a raktár-szobába.


"2. lépés: Helyet találni a dolgoknak, amire valóban szükségünk is van"

 

"Hogyan tároljuk okosan a dolgainkat?"


"Egy kategórián belül minden tárgy legyen egy helyen, minél közelebb egymáshoz.

Ha az a célunk, hogy mindig legyen szabad helyünk, olyan helyen tároljuk a tárgyainkat, hogy mindig kéznél legyenek és átlássuk azokat."

És így használat után könnyen a helyére tudjuk rakni a dolgokat.


"A legfőbb titok a függőleges tárolás"


"Tároljuk holminkat függőlegesen, ne halmokban."

"A legjobb rendszerező egy cipősdoboz"

 

"Rendes ház = rendes élet"


"Marie Kondo szerint az otthonunk rendberakása segít a múltunk és elintézetlen ügyeink rendezésében is. Miután szembenéztél a dolgaiddal, tisztábbá válnak a céljaid és a vágyaid, és végre elhagyhatod a lényegtelen dolgokat az életedből."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése